Skip to main content

Na lange tijd weer cabineoverleg

Op woensdag 23 april zaten de vakbonden en KLM voor het eerst sinds maanden weer met elkaar aan tafel om de lopende zaken binnen het cabinedomein te bespreken. De afgelopen tijd zijn er verschillende overleggen vervallen vanwege de cao-onderhandelingen. In deze nieuwsbrief lees je de belangrijkste punten die aan bod kwamen.

Air France vliegers op KLM-vluchten
Tot ieders verrassing verscheen er recent een bericht in de media over de inzet van Air France-vliegers op KLM-vluchten. Het bericht leek voorbarig, omdat de plannen nog niet definitief zijn. KLM heeft tijdens het overleg toegelicht dat het gaat om een uitruil. KLM vliegers zullen bij Air France ervaring op doen en andersom zullen dan Franse vliegers bij ons tewerk gesteld worden. Deze uitruil beperkt dus het vliegertekort wat door omscholing zou ontstaan. Het voorgenomen plan gaat vermoedelijk om een periode van vier maanden op één JFK-route. Volgens KLM staat de VNV hier niet negatief tegenover. We hebben vragen gesteld over de impact op de cabinebemanning. Dit wordt nog verder onderzocht en besproken. Uiteraard houden wij hier een vinger aan de pols.

Afmeldtijd: nog steeds geen oplossing
De discussie over de afmeldtijd speelt al langere tijd. Zowel KLM als de bonden erkennen dat de huidige afmeldtijd van 30 minuten in de praktijk vaak niet haalbaar is. Er zijn twee sporen ingezet, welke naast elkaar lopen waardoor er geen vertraging kan ontstaan:

  1. Werkzaamheden na de vlucht inkorten zodat afmelding binnen 30 minuten realistischer wordt.
  2. Afmeldtijd aanpassen en collega’s eerlijk compenseren voor hun tijd.

Op het eerste spoor is, om de reistijd na aankomst te beperken, recent een pilot uitgevoerd waarbij gebruik werd gemaakt van busvervoer van de G-pier naar het BMC. Helaas bleek deze aanpak niet effectief, waardoor de pilot voortijdig is beëindigd. Op het tweede spoor heeft FNV Cabine in september 2024 een voorstel ingediend waarmee cabinecollega’s eerlijker worden gecompenseerd, zonder negatieve impact op de operatie. Hoe dit voorstel er uit ziet lees je in deze nieuwsbrief van 26 juli 2024. Wat ons betreft had spoor 2 allang opgelost kunnen zijn en hadden we daarnaast spoor 1 kunnen lopen.

Onze collega’s van de VNC hebben er destijds voor gekozen een arbitragezaak te starten om de afmeldtijd te verlengen. Voor ons was dit geen wenselijk pad omdat KLM eerder heeft aangegeven dat dit nauwelijks effect zou hebben op het reisverlof, maar er tegelijkertijd grote vrees is dat een verlenging van 30 naar 45 minuten voor cockpitpersoneel grote gevolgen zou hebben. Dit zou het pilotentekort verder vergroten, wat mogelijk leidt tot minder vluchten en uiteindelijk ook banenverlies binnen de cabine. KLM leek in eerste instantie genegen om mee te denken met het voorstel van FNV Cabine, maar zag zich uiteindelijk ook genoodzaakt de arbitrage af te wachten. Naar verwachting neemt de arbitragezaak nog eens 3 tot 4 maanden in beslag. Hierdoor werken veel collega’s nog altijd (deels) onbetaald na aankomst.

Update aanrijdtijd voor blokreserve (RT)
In de cao 2023-2025 is afgesproken om een pilot te starten waarbij de aanrijdtijd voor de 14-daagse blokreserve (RT) is aangepast naar 90 minuten, met uitzondering van het eerste uur tussen 06:00 en 07:00 uur. Een belangrijke voorwaarde bij deze pilot was dat de aanpassing geen operationele problemen mocht veroorzaken. Als dit wel het geval zou zijn, zou de maatregel worden heroverwogen. De pilot is uitgevoerd over een periode van zes maanden en bestond uit twee fases:

  • Fase 1: Aanrijdtijd op de eerste dag van het blok bleef 60 minuten, op de overige dagen werd dit 90 minuten, behalve tussen 06.00 en 07.00 uur in de ochtend.
  • Fase 2: Gedurende het hele blok, behalve tussen 06.00 en 07.00 uur,  gold een aanrijdtijd van 90 minuten.

Tijdens de tweede fase zijn er helaas operationele knelpunten ontstaan. Zo zijn er meerdere vluchten extra vertraagd en is er zelfs een intercontinentale vlucht (ICA) geannuleerd. Om toch tot een werkbare, permanente regeling te komen, is er in overleg met KLM gekozen voor een compromis. Deze afspraken gelden al vanaf 1 mei en zijn als volgt:

  • Op de eerste dag van het blok blijft de aanrijdtijd 60 minuten.
  • Op de overige dagen geldt een aanrijdtijd van 90 minuten.
  • Deze regeling geldt ook voor reserves tussen 06:00 en 07:00 uur.

Op deze manier behouden we de operationele flexibiliteit op de eerste dag, terwijl we tegelijkertijd tegemoetkomen aan de wens tot verruiming van de aanrijdtijd op de overige dagen. De aanpassing van het eerste uur vanaf dag 2 zien we als een grote verbetering.

Tijdelijke compensatieregeling buitenstations stopt per 1 mei
Vorig jaar zagen we dat er heel veel vluchten op het laatste moment werden geannuleerd. Dit had grote impact op onze roosters. Daarom is er toen een afspraak gemaakt waarbij je o.a. een extra compensatiedag kreeg wanneer je een dag later thuis kwam van een buitenstation. We hebben afgesproken dat deze ruimere compensatie vervalt zodra er gedurende twee opeenvolgende maanden minder dan 30 ICA-legs geannuleerd worden. Het goede nieuws is dat we de afgelopen drie maanden veel minder ICA-verstoringen hebben gezien. De operatie lijkt weer stabieler. Volgens afspraak komt de tijdelijke verruiming van de compensatieregeling per 1 mei te vervallen. Mocht er in de toekomst opnieuw sprake zijn van structurele verstoringen, dan zullen we het gesprek met KLM heropenen om passende maatregelen te bespreken.

Promotiebeleid: van Purser naar Senior Purser
De productie voor de rest van het jaar is iets naar beneden bijgesteld. Toch zijn er vier extra basiscursussen, twee extra doorstroomgroepen van KLC en één SP-cursus goedgekeurd. We hebben met KLM afgesproken dat er jaarlijks minimaal vier sollicitatierondes komen. Tot nu toe ligt de focus op het traject van Cabin Attendant naar Purser – dat lijkt nu op orde. We hebben KLM inmiddels gevraagd wanneer het traject van Purser naar Senior Purser verder wordt uitgewerkt.

We houden jullie zoals altijd op de hoogte. Voor vragen of suggesties kun je ons altijd mailen via helpdesk@fnvcabine.nl.