Skip to main content

Cabineoverleg 23 oktober

Op woensdag 23 oktober vond er weer een cabineoverleg plaats. Zoals gebruikelijk was dit op het KLM hoofdkantoor in Amstelveen. In deze nieuwsbrief willen we je graag bijpraten over de belangrijkste onderwerpen: de planningstand, de afmeldtijd en het nieuwe vervoersbeleid.

Planningstand: veel pursers nodig
KLM heeft ons op de hoogte gebracht van de instroom van nieuwe collega's en de aankomende promotiekansen. Begin november zal de vacature voor cabin attendant worden opengesteld voor zowel interne als externe kandidaten. In het nieuwe jaar verwelkomen we 9 nieuwe ACC en zijn er 28 doorstroomplaatsen voor collega’s van KLC. Voor 2025 zijn er momenteel slechts 12 nieuwe purserplaatsen goedgekeurd. De verwachting is dat het aantal promotieplekken nog aanzienlijk zal stijgen. KLM verwacht in 2025 flink te groeien op Europa en daarvoor zijn extra pursers nodig om de productie waar te kunnen maken. Doorstroming naar Senior Purser is op dit moment niet voorzien voor volgend jaar. 

Planningsstand: diversiteit nieuwe collega’s
FNV Cabine vindt het belangrijk dat het cabinepersoneel een afspiegeling vormt van de samenleving. Daarom hebben we KLM gevraagd naar de wervingsinspanningen voor nieuwe aanstellingen, zodat we meer mannen en mensen van diverse achtergronden in onze basiscursussen kunnen verwelkomen. KLM deelt deze wens en is begonnen met het doorvoeren van verbeteringen. De vacaturetekst is aangepast en ook in de beeldvorming probeert KLM een meer diverse en inclusieve uitstraling neer te zetten. KLM wil verder kijken en de hele selectieprocedure onder de loep nemen. Wij hebben aangeboden KLM graag te willen ondersteunen bij de ontwikkeling van een inclusiever aannamebeleid.

Afmeldtijd: inzet bussen
In deze eerdere nieuwsbrief deelden we informatie over een door ons voorgesteld alternatief voor het aanpassen van de afmeldtijd in de cao. Tegelijkertijd werkt KLM ook aan ideeën om de afmeldtijd in de praktijk in te korten. Zo start vanaf 1 november een pilot waarbij bussen worden ingezet om crewleden naar het BMC te brengen wanneer het vliegtuig op de F of G pier staat. We zijn benieuwd naar de resultaten van deze pilot en hopen dat dit de afmeldtijd daadwerkelijk zal verkorten. Beide ontwikkelingen, de aanpassing van de afmeldtijd in de cao en de praktische maatregelen zoals de inzet van bussen, bestaan naast elkaar. Deze pilot met de inzet van bussen neemt niet weg dat wij afspraken met KLM willen maken die recht doen aan de tijd die we als crew nodig hebben na de landing.

Vervoersbeleid: twee discussies
In de huidige cao zijn afspraken gemaakt over de introductie van een duurzaam vervoersbeleid. Vanaf 1 november is het mogelijk om te reizen met het openbaar vervoer van en naar Schiphol via een NS-businesscard. Dit is kostenloos binnen heel Nederland. Collega’s die reizen met een electrische auto krijgen een hogere kilometervergoeding. Doe je dit niet, dan blijft de kilometervergoeding gelijk aan de huidige regeling. 

Huidige vergoeding soms hoger
Voor sommige collega's die nu al met de trein reizen, kan de huidige kilometervergoeding hoger uitvallen dan de kosten die zij maken met het openbaar vervoer, omdat ze bijvoorbeeld gebruik maken van een busabonnement of een NS voordeelurenkaart. KLM ziet dit knelpunt en heeft voorgesteld om in de nieuwe app een functie toe te voegen. Deze functie houdt in dat je met het openbaar vervoer reist zonder gebruik te maken van de NS-businesscard en de huidige kilometervergoeding blijft ontvangen. KLM wil deze optie niet bieden aan collega’s die vanaf november van dit jaar in dienst komen. Dit vinden wij als FNV Cabine onacceptabel; nieuwe medewerkers verdienen dezelfde mogelijkheden als de huidige collega’s, wij willen geen onderscheid maken op basis van datum in dienst.

Intercity direct
Op een aantal trajecten is het mogelijk om te reizen met de Intercity direct. Op deze trein is een toeslag verschuldigd. In de cao-afspraak staat dat alle reizen op basis van tweede klasse worden vergoed. KLM is van mening dat de toeslag voor de Intercity direct buiten de afgesproken vervoersregeling valt. FNV Cabine heeft het standpunt ingenomen dat ook de Intercity direct toeslag door KLM betaald zou moeten worden, zodat de collega’s kosteloos van deze snellere verbinding gebruik kunnen maken.

Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl

Democratisch, vernieuwend en eerlijk!