
Marissa van Voorthuisen
‘When the going gets tough, the tough get going.’
Ik ben Marissa van Voorthuisen. Bij KLM ben ik inmiddels bijna negen jaar in dienst als eenbander en wacht ik momenteel op een pursercursus. Sinds 2022 ben ik actief bij FNV Cabine en ben ik werkzaam op de helpdesk en geef ik basiscursus presentaties. Als vrienden mij zouden moeten omschrijven, dan zouden ze zeggen dat ik betrokken, sociaal en een doorzetter ben. Ik ben iemand die weet wat ze wil en zeker ook weet wat ze niet wil. En als ik iets wil dan ga ik daar ook echt voor en laat ik dit ook niet snel los. Als ik weet dat ik voor iemand, op welke manier dan ook, iets kan betekenen, dan doe ik dat vol overgave en met alle plezier. Ik probeer diegene daarbij te betrekken en ga door totdat het resultaat voor iedereen naar tevredenheid is. Een quote die mij het beste omschrijft is: ‘When the going gets tough, the tough get going’. Hiermee bedoel ik dat wanneer andere mensen stoppen, ik doorga. Ook als het moeilijk wordt. Ik ga discussies niet uit de weg als ze lastig zijn en wil begrijpen waarom dingen zijn zoals ze zijn en deze kunnen uitleggen. Ook als dit minder leuke keuzes of beslissingen zijn. Het mooiste compliment dat ik ooit gekregen heb is dat ik er wellicht jonger uitzie dan mijn leeftijd, maar dat ik volwassener overkom in mijn doen en laten.
Een stem van mijn generatie laten horen
Ik vind het belangrijk om mijzelf actief voor een vakbond in te zetten, omdat ik hierdoor ook echt mijn stem en die van mijn ‘generatie’ kan laten horen. We werken in een groot bedrijf, met veel verschillende collega’s met allerlei verschillende belangen. Hierbij is het belangrijk dat we goede arbeidsvoorwaarden en omstandigheden hebben voor elke functie, ongeacht je dienstjaren of leeftijd. Wanneer iedereen zich fijn en gelijk behandeld voelt, draagt dit bij aan een goede werksfeer aan boord. Dit vertaalt zich uiteindelijk ook door naar de passagiers. Bovendien merk ik zelf aan boord dat veel collega’s niet weten waar ze informatie kunnen vinden of zich soms niet gehoord voelen. Ik vind het daarom belangrijk om bijvoorbeeld via de helpdesk onze collega’s van informatie in begrijpbare taal te kunnen voorzien en ervoor te zorgen dat ze zich gezien en gehoord voelen. Naast het feit dat ik het gevoel heb dat FNV Cabine zich voor elke groep inzet binnen de cabine, vind ik het ook belangrijk dat we daarin dan ook vervolgens allemaal een stem hebben door ons direct stemrecht. Hierdoor kan iedereen, in welke functie dan ook, bij FNV Cabine een bepalende factor zijn bij belangrijke thema’s en afspraken.
Een goede afspiegeling van het gehele cabinekorps in de commissies
Een onderwerp dat ik belangrijk vind is een goede werk/privé balans voor iedereen in de cabine, zodat het uitvoerbaar is tot ons pensioen. Hoewel het onderwerp ‘pensioen’ voor mij nog ver weg lijkt te voelen, weet ik door mijn werk op de helpdesk wel wat er speelt binnen het korps en is het juist nu belangrijk om goede afspraken te maken voor een goed ouderenbeleid, zodat ook wij daar later profijt van kunnen hebben. Een thema dat hiermee samenhangt is loopbaanperspectief: wat zijn de mogelijkheden binnen en buiten KLM, naast promotie maken. Ik vind het belangrijk dat leden van zowel de Ondernemingsraad als de groepscommissie een goede afspiegeling zijn van het gehele cabinekorps. De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe collega’s aangenomen en daarom zou ik ook juist graag deze collega’s vertegenwoordigen. Ik denk dat het belangrijk is om thema’s die deze generatie belangrijk vindt, zoals loon en loopbaanperspectief, te belichten en niet uit de weg te gaan, maar ook beter te communiceren als dingen niet mogelijk zijn en waarom dit dan zo is.