
Monique Valstar
Daadkrachtig, ondernemend en lief
Mijn naam is Monique Valstar en aan boord ben ik purser. In 1991 ben ik AP geworden en in 2005 heb ik voor de toen nieuwe functie van europapurser en tweede leidinggevende op ICA gesolliciteerd. Dat ik nog steeds P ben is een bewuste keuze. Na het doen van de DEF-modules een jaar of acht geleden, kwam ik tot de conclusie dat ik niet alleen maar ICA wil vliegen. De combinatie van Europa met zijn geheel eigen dynamiek én ICA is voor mij de ideale en ik blijf deze tewerkstelling dan ook met veel plezier doen. Ik ben bijna 38 jaar in dienst bij KLM. (Wilde een zomer gaan vliegen en die is nog steeds niet voorbij;)) Drie woorden die mijn vrienden zouden gebruiken om mij te omschrijven zijn: daadkrachtig, ondernemend en lief. Een favoriete quote van mij is: “There is no way to happiness, happiness is the way.” (Buddha)
De menselijke kant moet de boventoon voeren
Sinds twee jaar ben ik actief voor FNV Cabine en werkzaam op de helpdesk. Daarnaast heb ik een opleiding tot Reïntegratie Coach gedaan bij FNV en maak ik nu ook deel uit van Team Individueel (een team dat collega’s bijstaat bij integratieproblemen, hoor- en wederhoorgesprekken en problematiek betreffende zorgmeldingen of klachten). De belangrijkste reden om me actief in te zetten is het feit dat er goede vertegenwoordiging moet zijn voor de cabine collega’s. Je hebt bij KLM een rugnummer en vrijwel niemand weet wie je bent en wat er speelt in je leven. Als je gaat werken ben je weg en als je werk klaar is, ben je er ook niet. Een positie waarin het zomaar kan gebeuren dat je als mens niet meer gezien wordt. Daarom is het van belang dat een vakbond ervoor zorgt dat de menselijke kant altijd de boventoon moet blijven voeren. Het feit dat FNV Cabine gelijkwaardigheid hoog in het vaandel heeft staan spreekt mij aan. Daarbij denk ik onder andere aan de eenmalige loonsverhoging van vorig jaar waarbij de collega’s die in het nieuwe loongebouw zitten een substantiële loonsverhoging hebben gekregen.
Een volwaardig ouderen beleid
De speerpunten waarop ik me richt zijn de menselijke benadering in een groot bedrijf waar je gemakkelijk kan verdrinken/ verdwalen in de massa. Ik wil met mijn collega’s van andere divisies het management ervan overtuigen dat het echt tijd is om de oudere werknemer serieus te nemen. Ik wil me inzetten om een volwaardig ouderenbeleid op poten te zetten zodat deze baan tot aan de AOW-leeftijd uitgevoerd kan worden en indien dit niet het geval is, dat er een goede regeling bestaat om eerder te stoppen. De ervaring die de werknemers hebben die al lange tijd in dienst zijn, is cruciaal voor het opleiden van jongere werknemers. Na twee jaar helpdesk smaakt het naar meer en wil ik de kans om via de OR het beleid van KLM te toetsen of zelfs te kunnen beïnvloeden met beide handen aangrijpen. Na jarenlang aan de zijlijn te hebben gestaan en commentaar op het beleid te hebben gehad, wil ik graag mijn steentje bijdragen om er voor te kunnen zorgen dat in tijden van aangekondigde bezuinigingen er gestreden zal worden voor de positie van de werknemers.