Skip to main content

Ruud Horevoorts

To travel is to live

Ik ben Ruud Horevoorts en ik ben dertien en een half jaar in dienst als eenbander, waarvan één jaar als deta (niet als detee!) bij KLC. Als vrienden mij zouden moeten omschrijven dan zouden deze woorden naar voren komen: perfectionist, grappig en betrouwbaar. Perfectionist omdat ik dat ook ben. Deadlines zijn voor mij een godsgeschenk. Grappig, ik heb een gezonde dosis zelfspot, wat ik een belangrijke eigenschap vind. Ook heb ik een zwart sarcastisch gevoel voor humor, waar ik tegenwoordig wat mee op moet passen. Betrouwbaar, ik ben loyaal naar de mensen om wie ik geef. Ik geef ze ook mijn eerlijke mening, ook als dat niet is wat ze graag willen horen. Ik heb altijd graag advocaat van de duivel gespeeld. Het mooiste compliment wat ik ooit gekregen heb is: "Ik moet al lachen als ik naar je kijk". Ik weet dat dat op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden, maar de uitkomst is hoe dan ook positief. Een quote die mij het best omschrijft is: "To travel is to live" van Hans Christian Andersen (de hele quote is langer, maar dit dekt de lading wel).

Zelf kunnen stemmen over mijn arbeidsvoorwaarden

Ik denk dat ik nu een jaar of zeven actief ben voor FNV Cabine. Ik zit op de Helpdesk en geef ook presentaties bij basiscursussen. Mij inzetten op de Helpdesk is een mooie manier om wat meer achtergrondinformatie te krijgen over wat er gebeurt binnen het bedrijf. Heel veel zaken zien wij niet aan boord, maar spelen wel mee in de besluitvorming. Daarnaast zijn vakbonden belangrijk voor het bewaken van onze arbeidsvoorwaarden. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen. Ik vind het belangrijk om zelf te kunnen stemmen over mijn arbeidsvoorwaarden. FNV Cabine durft daarnaast zaken te veranderen en te moderniseren in plaats van aan zaken vast te houden, omdat ze in de luchtvaart altijd zo zijn geweest. Ik heb oog voor detail en ik denk graag vooruit. En ik hou ervan om de vaart in zaken te houden.

Werk en privé balans, planning en roosters

Onderwerpen die ik belangrijk vind zijn met name de werk/privé balans, planning en roosters. Waarbij ook niet uit het oog verloren moet worden hoeveel zaken er bij KLM op dit vlak al wél goed geregeld zijn, zeker ten opzichte van concurrenten of zelfs binnen het eigen bedrijf (KLC). Maar ook de praktische zaken waar we aan boord tegenaan lopen. Hoe komt het dat we met zoveel foute lades en containers moeten werken en belangrijker: hoe gaan we ervoor zorgen dat dit in de toekomst niet meer voor gaat komen? DE&I (diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie) is belangrijk omdat we allemaal individuen zijn met een eigen levensverhaal. Je moeten schikken naar een norm is inherent aan ons geüniformeerde beroep. Dus er zitten altijd grenzen aan. Maar binnen die grenzen moet ieder individu zo veel mogelijk zichzelf kunnen zijn. Dan presteer je het beste. Ik kruip nu zelf richting de gemiddelde leeftijd van ons cabinekorps en hoewel pensioen nog een ver-van-mijn-bed-show is, zegt mijn lichaam steeds vaker wat anders. Ik vlieg 100% en kan me niet veroorloven om minder te gaan vliegen. Ik moet dit fulltime tot mijn pensioen vol kunnen gaan houden. Bij alle besluiten die genomen worden moet dat ook het uitgangspunt zijn en blijven.