Skip to main content

FNV Cabine Nieuwsbrief – Update uit het Cabine Overleg

Na een lange periode van intensieve cao-onderhandelingen hebben we deze week eindelijk weer met KLM om tafel gezeten om het over cabine-zaken te hebben. In dit overleg kwamen meerdere belangrijke onderwerpen aan bod. Hieronder vind je de belangrijkste punten:

Travelbuddy
In 2022 spraken we met KLM af dat de Travelbuddy zou worden ingevoerd, zodat je ook met een niet-geregistreerde partner onder gelijke voorwaarden gebruik kunt maken van de IPB-faciliteit.Helaas accepteren andere maatschappijen dit systeem nog steeds niet. Zelfs Transavia, notabene 100% dochter van KLM, weigert mee te werken. KLM heeft opnieuw een verzoek gedaan, maar kreeg wederom een negatief antwoord.Wij blijven druk zetten voor betere afspraken. Hopelijk brengt de nieuwe CEO van Transavia een frisse en meer welwillende blik!

Talenbonus
De talenbonus moet volgens KLM vóór eind maart van ieder jaar worden aangevraagd. Mis je die deadline, dan weigert KLM  de uitbetaling. Maar, in onze cao staat geen harde deadline. Onze juristen hebben dit getoetst en concluderen dat KLM mogelijk onterecht handelt.

KLM wil echter geen coulance toepassen. Daarom willen wij leden die zich bij ons melden juridisch ondersteunen.  Dit geldt dus voor leden die in 2025 recht hadden op de bonus, maar deze niet ontvingen door een te late aanvraag. Een garantie op succes is er niet, maar wij denken sterke argumenten te hebben.

Interchange met Air France
De evaluatie van de samenwerking met Air France-vliegers op JFK-vluchten is volgens KLM positief. De Franse collega’s waren onder de indruk van de professionaliteit en zelfstandigheid van ons als cabinecrew. Air France overweegt zelfs om enkele van onze procedures over te nemen zoals de ABC-procedure en ‘cabin secure’!

Planningsstand en opleidingen
We hebben ook gesproken over de planningsstand voor komend jaar. We bespreken altijd de trainingen die geaccordeerd zijn en op dit moment is dat tot week 14. Voor WBC- specialist is een grote uitvraag gedaan onder 400 collega’s die in aanmerking komen terwijl er nog maar 48 geaccordeerd zijn. De verwachting is wel dat er in de loop van het jaar meer cursussen bij komen, vandaar de brede uitvraag. Daarnaast staan er 169 reguliere instroom gepland en 24 collega’s van KLC kunnen doorstromen. Verder staat er één cursus voor P en twee voor SP op de planning. Voor Pursers staat de vacature ook weer open maar het aantal aanmeldingen valt nog tegen. Mocht je dus promotie overwegen is het nu misschien een goed moment.Voor januari t/m maart 2026 heeft KLM meerwerk uitgevraagd. De respons was groter dan nodig, maar toch zijn alle aanvragen gehonoreerd om ook meer non-activiteit toe te kunnen kennen. Op deze manier maakt KLM weer optimaal gebruik van de capaciteit. We hebben KLM ook verzocht waar mogelijk meer OD-dagen beschikbaar te stellen door de capaciteit die hierdoor is ontstaan.

Operationele zorgen
We hebben onze zorgen uitgesproken over de huidige operationele situatie. Er zijn nog veel zaken niet op orde en communicatie over de ‘Five Must Win Battles’ ontbreekt vrijwel volledig. Veel collega’s weten niet eens meer wat deze doelen zijn. Dit pakken we in het overleg van januari uitgebreid op.

Wij blijven ons inzetten voor jullie belangen en houden jullie op de hoogte. Heb je vragen of opmerkingen? Neem contact met ons op.

Vergeet ondertussen ook niet te stemmen op het onderhandelingsresultaat voor de cao.

 

 Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl