Skip to main content

Aangekondigde staking Grondpersoneel 17 september a.s.

 De aangekondigde staking van het grondpersoneel zal ongetwijfeld leiden tot annuleringen en vertragingen, en dus ook invloed hebben op onze roosters. Dat kan vervelend zijn, maar we vragen jullie begrip en solidariteit. De strijd van de grond-collega’s gaat over hun eigen situatie, maar raakt indirect ook ons als cabinepersoneel. Hieronder bieden we wat meer context bij de huidige situatie. 

Vliegerprotocol vergroot onvrede
De woede in het bedrijf is verder toegenomen door de berichten over het nieuwe protocol van cockpitpersoneel. Formeel heeft FNV Cabine de stukken nog niet ontvangen, maar KLM heeft tijdens het laatste cao-overleg wel een toelichting gegeven. De afspraken zijn gemaakt binnen de context van het vlieger domein en ieder domein moet daarin zijn eigen afweging maken. Vanuit onze positie aan de cabinetafel schrikken wij van de inhoud.

Het is begrijpelijk dat KLM blij is een krimpscenario te kunnen afwenden. Maar dat hier, in moeilijke tijden, zulke royale compensaties tegenover staan, is eigenlijk niet uit te leggen. Sommige afspraken werken kostenverhogend zonder dat ze bijdragen aan de operatie. Zo komt er in de cockpit van de A321 NEO een extra jumpseat die operationeel niet nodig is, maar wel zorgt voor extra kosten en uitstoot.

Nog gevoeliger ligt de exclusieve reis faciliteit die de vliegers hebben afgedwongen. KLM roept het grondpersoneel op niet te gaan staken “om de toekomst van het bedrijf niet op het spel te zetten”. Dan is het niet uit te leggen dat deze goodies nodig waren omdat anders een krimpscenario niet uitgesloten werd. In onze ogen is hiermee gegokt en onderhandeld over onze baanzekerheid. Het contrast had nauwelijks groter kunnen zijn.

Polarisatie
Ondertussen roept KLM op om niet te polariseren. Maar eerlijk gezegd zouden de directieleden hier zelf eens goed in de spiegel mogen kijken. Het zijn hún keuzes die de verschillen binnen het bedrijf vergroten. Het chagrijn onder collega’s is zelden zo groot geweest.

Cabine aan zet
Op woensdag 24 en donderdag 25 september onderhandelen we verder over onze eigen cao. Dat wordt het moment van de waarheid. Dan moet blijken of KLM bereid is substantiële stappen te zetten in zowel loon als arbeidsvoorwaarden.We zien dat op andere tafels productiviteitsverhogende maatregelen royaal gecompenseerd worden en dat KLM eindelijk erkent dat koopkrachtbehoud belangrijk is. Alleen verschillen we nu nog over wat dat concreet betekent.

Mocht KLM volgende week onvoldoende aanleiding geven om verder te praten, dan is voor ons het moment aangebroken waarop ook het cabinepersoneel de druk zal moeten gaan opvoeren.

Zoals altijd houden we jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen.