Op 1 augustus zijn wij op het hoofdkantoor van KLM bijgepraat over de kwartaal- en halfjaarcijfers van 2025. CFO Bas Brouns gaf een toelichting aan de vakbonden en de ondernemingsraad. Opvallend is dat de totale Air France-KLM groep over het eerste halfjaar goede resultaten laat zien, maar dat het resultaat van KLM flink achterblijft.
Tweede kwartaal in de plus
KLM sloot het tweede kwartaal van dit jaar af met een winst van €197 miljoen. Daar staat tegenover dat het eerste kwartaal een verlies van €199 miljoen kende. Onderaan de streep betekent dit een verlies van €2 miljoen voor de eerste zes maanden van 2025. Ter vergelijking; Air France draaide in het tweede kwartaal een winst van €490 miljoen en komt daarmee uit op een positief resultaat van €308 miljoen voor het eerste halfjaar.
Waarom blijft KLM achter?
Volgens KLM zijn er meerdere redenen: – Structureel hogere kosten, zoals de havengelden die met maar liefst 41% zijn gestegen; – Incidentele tegenvallers, zoals de impact van de NAVO-top in Den Haag en aanhoudende technische problemen met de 787-vloot.
KLM benadrukt dat deze laatste twee geen structurele problemen zijn, maar tijdelijke tegenslagen dit jaar.
Geen donkere wolken, wel zorgen
Bij KLM blijven de kosten harder stijgen dan de inkomsten. KLM wil daarom flink inzetten op kostenbeheersing via het ‘Back on Track’-plan. Volgens KLM werpen de eerste maatregelen al vruchten af. Tijdens het laatste cao-overleg hebben wij vanuit FNV Cabine aangegeven dat deze halfjaarcijfers belangrijk zijn voor onze verdere beoordeling van het cao-voorstel. We nemen de komende weken, waarin het cao-overleg tijdelijk stilligt, de tijd om dit goed te analyseren. Wat ons betreft zijn de cijfers geen reden tot grote paniek. Natuurlijk is voorzichtigheid geboden, maar de ‘donkere wolken’ waar KLM voor waarschuwde zien wij in deze cijfers (nog) niet terug.
Wat betekent dit voor onze inzet?
FNV Cabine blijft alert. Kostenbeheersing mag geen eenzijdige druk op cabinepersoneel leggen. Zeker niet als de tegenvallers grotendeels buiten onze invloed liggen en tijdelijk van aard zijn. Wij zullen daarom kritisch blijven op de voorstellen van KLM over structurele productiviteitsverhoging. De komende weken gebruiken we om met deze financiële cijfers in het achterhoofd onze positie aan de cao-tafel verder aan te scherpen. Zodra het overleg wordt hervat, staan wij er namens jullie weer stevig om een cao te realiseren die recht doet aan onze positie als cabinepersoneel én de situatie waar KLM zich in bevindt.