Op 1 mei jl. werden op het hoofdkantoor van KLM de cijfers voor het eerste kwartaal van 2025 door CFO Bas Brouns toegelicht aan de vakbonden. Vooropgesteld dat het eerste kwartaal altijd een slecht financieel kwartaal is. De cijfers laten een operationeel verlies zien van 199 miljoen euro bij een omzet van 2,9 miljard euro. Dat is 8% meer omzet dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Het resultaat is een gevolg van lagere brandstofkosten en een stabielere operatie. Door minder verstoringen zoals bijvoorbeeld annuleringen heeft KLM passagiers minder hoeven compenseren, waardoor de compensatiekosten enorm omlaag zijn gegaan. Ondanks de wereldwijde handelsoorlog hebben vracht, passage en E&M een relatief goed kwartaal gedraaid. De kosten behorende bij elke verkochte stoel zijn met 2,3% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze stijging wordt veroorzaakt door havengelden, personeelskosten en onderhoudskosten.
Kijkend naar de toekomst: Groeiende geopolitieke onzekerheid en Back on Track
KLM is van mening dat door wereldwijde ontwikkelingen het nodig is om een stevigere financiële basis te hebben. Daarmee doelt KLM op de effecten van de politieke instabiliteit ,handelstarievenoorlog en de voortdurende situatie in het Midden-oosten en Oekraïne.
De toekomst van Schiphol is onzeker. Dan hebben we het over de plannen van de overheid om te krimpen naar 478.000 vluchten. Dit zorgt ervoor dat de verdiencapaciteit van KLM onder druk komt te staan. Ook de komende maanden blijft KLM het alternatief breed onder de aandacht brengen: stillere en schonere vliegtuigen.
Hetgeen ook drukt op KLM zijn de oplopende kosten van de “slots”. KLM wacht nog op de uitspraak van toezichthouder ACM, waar bezwaar is aangetekend tegen de extreme stijging van deze tarieven in de komende drie jaar.