Skip to main content

Jaarcijfers en Belastingservice

Afgelopen week presenteerde KLM de jaarcijfers over 2024. Het bedrijf heeft opnieuw winst geboekt en na het bekendmaken van de cijfers schoten de aandelen omhoog. Desondanks blijft de besparingsopdracht Back on Track onverminderd van kracht. Ook werd gemeld dat we commercieel goed presteren, operationeel goed draaien, maar toch financieel in de problemen verkeren. Hoe kan het dat een winstgevend bedrijf spreekt over financiële moeilijkheden en stevige bezuinigingen? We nemen jullie mee in onze analyse.

Een bedrijf in de plus, maar onder druk
KLM sloot 2024 af met een omzet van 12,7 miljard euro en een winst van 416 miljoen euro. Daarmee ligt de winst 230 miljoen euro lager dan vorig jaar, waarin de omzet lager was. Dit betekent dat de marges steeds kleiner worden.

Ondanks het feit dat passagiers nog steeds massaal voor KLM kiezen, waardoor de vliegtuigen goed vol zitten, stijgen de kosten harder dan de inkomsten. KLM hield het afgelopen jaar slechts €1,60 per passagier over. Een ander groot deel van de financiële druk is het gevolg van een ambitieuze investeringsagenda. Voor KLM is het noodzakelijk te investeren in schonere en stillere vliegtuigen. Het is echter duidelijk dat deze versnelling en de druk om te investeren deels te wijten zijn aan verkeerde keuzes uit het verleden. De rekening die KLM nu probeert te betalen, wil het bedrijf voor een deel via de nieuwe cao bij het personeel neerleggen. Dat is natuurlijk een bijzondere gang van zaken.

KLM geeft aan dat het "been nu moet worden bijgetrokken" en blijft vasthouden aan het Back on Track-programma, waarin elke afdeling 5% productiever moet werken. Dit is een generieke maatregel die geen rekening houdt met de specifieke uitdagingen per afdeling. Wij vinden het moeilijk uit te leggen dat er geen maatwerk wordt geleverd en missen de stip op de horizon.

Wat betekent dit voor cabinepersoneel?
De Back on Track-strategie zal een constante factor blijven tijdens de cao-onderhandelingen. KLM wil besparen op loonkosten en de productiviteit verhogen. Wij blijven ons als FNV Cabine hard maken voor een eerlijke en duurzame aanpak, waarbij niet alleen naar de besparingen wordt gekeken, maar ook naar de gevolgen voor het cabinepersoneel. Alleen dan kunnen we een cao bereiken die recht doet aan jullie inzet en bijdrage aan het succes van KLM.

Gratis belastingservice van FNV Cabine, ook bij jou in de buurt!
Het is weer tijd voor je belastingaangifte 2024. Voor velen een tijdrovende en ingewikkelde klus. Als lid van FNV Cabine hoef je dit gelukkig niet alleen te doen. Onze belastingdeskundigen helpen je gratis en geven je deskundig advies.

Grootste belastingadviseur
Zo’n 3500 gecertificeerde vrijwilligers vullen ook dit jaar weer de aangiften in voor vele FNV-leden en hun partners. Zij krijgen hiervoor speciale training in de meest recente belastingwetgeving, zodat je geen cent te veel betaalt. Daarmee is FNV al meer dan veertig jaar de grootste en beste belastingadviseur van Nederland.

Gratis en altijd in de buurt
In de piekperiode van maart tot en met april 2024 kun je op honderden invulpunten in het land gratis terecht voor hulp bij het invullen van je aangifte. Er is altijd wel een adres bij jou in de buurt. Alle informatie voor het maken van een online afspraak is eenvoudig hier te vinden.

FNV Cabine staat altijd klaar om je te helpen. Doe hiermee je voordeel!

Let op!
Wij werden erop geattendeerd dat door een storing de contributie voor februari meerdere keren is afgeschreven. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de dubbele betalingen terugboeken (storneren). Onze excuses voor het ongemak.