Op woensdag 15 en donderdag 16 januari zijn de cao-onderhandelingen eindelijk van start gegaan. De vakbonden en KLM hebben hun voorstellen toegelicht en ook op elkaars voorstellen gereageerd. De gesprekken zijn enorm complex. We wachten nog steeds op duidelijkheid over het cockpit-crewsterkteprotocol voor de zomer van 2025, en de onderhandelingen bij de andere domeinen die voorlopig in de wacht staan.
Besparing
Om de ambitieuze investeringsagenda van KLM waar te maken, moet er volgens het bedrijf op alle terreinen een kostenbesparing van minimaal 5% worden gerealiseerd. De voorstellen van KLM zijn volledig gericht op het behalen van deze besparingen. KLM heeft deze voorstellen verder toegelicht en aangegeven dat elke steen omgekeerd moet worden. Het ene voorstel wellicht meer dan het andere, maar de voorstellen kunnen pijn doen bij het cabinepersoneel. Wij hebben deze voorstellen niet zonder enige zorg ontvangen.
Voorstellen FNV Cabine
KLM heeft ook gereageerd op onze voorstellen. Over het algemeen kunnen we constateren dat er op een aantal voorstellen aanknopingspunten zijn om samen tot goede afspraken te komen. Echter, we moeten wel het onderscheid maken tussen voorstellen die kostenverhogend zijn en voorstellen die mogelijk kostenneutraal ingevoerd kunnen worden. De kostenverhogende voorstellen zullen, volgens KLM, gecompenseerd moeten worden door afspraken die juist weer kostenbesparingen opleveren. Een aantal belangrijke onderwerpen (waaronder loon en IPB) zijn nog niet in detail besproken. Deze onderwerpen worden besproken in het overleg waarbij ook de andere domeinen betrokken worden.
Achtergrond
KLM is druk bezig met de uitwerking van de plannen voor Back on Track. Ondertussen is er nog steeds geen definitief besluit genomen over de zomerplanning van 2025, terwijl dit een aanzienlijke impact heeft op zowel de financiƫn als het verdienvermogen van KLM. In de vorige update over de cao gaven we aan dat de onderhandelingen op andere terreinen niet vlot verlopen, en daar is in de tussentijd weinig verandering in gekomen. Omdat we deze ontwikkelingen willen afwachten hebben wij besloten om het volgende overleg, dat oorspronkelijk gepland stond voor donderdag 23 januari, op te schorten. Dit betekent dat de onderhandelingen voortgezet worden op 28 en 29 januari. Tijdens deze sessies zullen ook de grond- en vliegerbonden aanwezig zijn.
Met meer duidelijkheid op zak, hopen we in februari weer voortgang te kunnen boeken.
Zoals altijd houden we jullie op de hoogte van alle ontwikkelingen.