Skip to main content

Gestruikeld bij de start

Vandaag vonden de eerste onderhandelingen plaats over de nieuwe cao voor KLM-cabinepersoneel. Voorafgaand aan de opening van de onderhandelingen hebben de cabinebonden opheldering gevraagd over de recente berichtgeving rondom de tijdelijke aanpassing van de IPB-faciliteit. De antwoorden van KLM hebben er uiteindelijk toe geleid dat de onderhandelingen niet konden starten.

Hoe zat het ook alweer?
In 2020 gaf KLM, als blijk van waardering, een tijdelijke verbetering van de IPB-faciliteit aan medewerkers die tijdens de periode van staatsteun een arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van meer dan 15% van hun salaris leverden. Deze selecte groep kon één keer per jaar extra gebruik maken van IPB.

In 2022 werden de voorwaarden van deze regeling aangepast, waarbij ook de looptijd verschoven werd. Bij deze aanpassing werd opgenomen dat de regeling zou gelden voor “elke actieve vlieger.” Hierdoor ontstond een verschil in interpretatie tussen KLM en de vliegers.

De vliegers interpreteren de regeling zo dat deze ook geldt voor collega’s die destijds nog niet in dienst waren en dus geen arbeidsvoorwaardelijke bijdrage hebben geleverd. KLM stelt echter dat de regeling alleen van toepassing zou moeten zijn op medewerkers die daadwerkelijk een bijdrage hebben geleverd.

Na juridisch advies heeft KLM geconcludeerd dat zij de interpretatie van de vliegers zal moeten accepteren.

Polarisatie
FNV Cabine heeft zich in het verleden kritisch uitgelaten over deze extra IPB-faciliteit. Voor veel van onze leden is dit een pijnlijke afspraak die de verdeeldheid op de werkvloer vergroot. Bovendien is dit slechts één van de aspecten van de IPB-regeling die bijdraagt aan ongelijkheid binnen het bedrijf.

Denk bijvoorbeeld aan het behoud van de IPB-status na pensionering, waar momenteel met verschillende maten wordt gemeten. Wat FNV Cabine betreft, is de volledige IPB-regeling dringend toe aan modernisering op basis van gelijkwaardigheid. Hiermee kan veel onvrede binnen het bedrijf worden weggenomen en kunnen toekomstige frustraties worden voorkomen.

Het overleg op pauze
Toen de bonden aan KLM vroegen of de extra IPB-faciliteit ook beschikbaar gesteld zou kunnen worden aan al het cabinepersoneel, antwoordde KLM negatief.

Voor de collega-bonden was dit aanleiding om de onderhandelingen op te schorten en in beraad te gaan met hun achterbannen. Het overleg dat gepland stond voor donderdag 19 december komt daarmee te vervallen.

Wat ons betreft is dit jammer, wij hadden graag verder gesproken. We willen van KLM horen hoe zij aankijken tegen onze voorstellen, en wij hebben op onze beurt vragen over de inzet van KLM. Deze belangrijke zaken blijven voorlopig onbesproken.

Het volgende overleg staat nu gepland op 15 januari. We hopen dat we de onderhandelingen dan kunnen hervatten, maar dit zal afhangen van de raadplegingen bij de collega-vakbonden.

Een lange weg
KLM staat onder druk en moet snijden in de kosten. Via het programma ‘Back on Track’ probeert KLM een deel van de kostenbesparing te realiseren. Tegelijkertijd is duidelijkheid over de kosten en/of besparingen die de cao’s gaan opleveren van levensbelang.

Ook op andere cao-tafels verlopen de onderhandelingen stroef. Bij de vliegers wordt momenteel volop onderhandeld over het crewsterkteprotocol voor de planning van de zomerproductie 2025, maar blijft het stil aan de cao-tafel. Bij het grondpersoneel hebben de grondbonden besloten de onderhandelingen op te schorten vanwege te grote verschillen. Vandaag zijn ook de onderhandelingen bij cabine voortijdig afgebroken.

We hebben nog een lange weg te gaan om tot resultaten te komen waar zowel het bedrijf als haar werknemers de toekomst mee in kunnen.

De periode rondom de feestdagen is voor velen een tijd van bezinning en goede voornemens. Wij wensen alle partijen die verantwoordelijk zijn voor de cao de komende weken veel wijsheid.