Cabineoverleg: bijpraten over cao-afspraken
Afgelopen donderdag, 28 november, vond het laatste cabineoverleg van dit jaar plaats tussen de cabinebonden en KLM. Met de onderhandelingen voor een nieuwe cao in zicht, lag de focus van dit overleg op het afronden van openstaande punten uit de huidige cao. We informeren jullie hier graag over de belangrijkste onderwerpen.
Openstaande punten cao
Hoewel de voorbereidingen voor de nieuwe cao onderhandelingen al in volle gang zijn, waren er nog enkele afspraken uit eerdere cao’s die verder uitgewerkt moesten worden. Bijna alle punten zijn inmiddels afgerond.
Rooster bij ziekte week 3/4
Er was al lange tijd de wens om het rooster vanaf week 3 bij een ziekmelding niet automatisch leeg te halen. Samen met een werkgroep is een oplossing ontwikkeld waarmee het rooster in stand blijft. Deze aanpak is zes maanden getest in een pilot, met positieve resultaten. Daarom wordt deze nieuwe werkwijze nu definitief ingevoerd.
Losse JV-dagen aanvragen
In de cao hebben wij afgesproken dat het mogelijk wordt om JV-dagen los aan te vragen volgens de systematiek van OD-dagen. Naar verwachting zal het systeem rond de jaarwisseling volledig operationeel zijn, zodat losse JV-dagen binnenkort eenvoudig aan te vragen zijn. We zijn blij dat we hiermee een langgekoesterde wens van onze leden in vervulling kunnen laten gaan.
Aanrijdtijden voor reserve
Een ander belangrijk punt uit de cao betreft een pilot om de aanrijdtijd voor thuisreserves te verlengen naar 90 minuten voor oproepen na 07:00 uur. De pilot kende twee fasen:
- In fase 1 bleef de aanrijdtijd op dag 1 60 minuten, terwijl dit de overige dagen van de reserveperiode 90 minuten was.
- In fase 2, die begon met de winterdienst, geldt de 90-minutenregel elke dag na 07:00 uur.
Deze pilot kent de volgende voorwaarden:
- Het mag niet nadelig zijn voor collega’s die geen reserve staan.
- De operationele processen moeten soepel blijven verlopen.
- Er mogen geen extra reservediensten worden ingepland.
- Reservediensten mogen niet langer worden.
De komende periode wordt gekeken of de pilot een succes is.
Inflatiecompensatie
Om jullie te beschermen tegen onverwacht hoge inflatie is in de cao een regeling opgenomen voor aanvullende compensatie bij extreme inflatie. Deze regeling houdt in dat, als de inflatie boven de 3% van de laatste loonsverhoging uitkomt, het verschil tot 5% wordt gecompenseerd.
Het inflatiecijfer voor 2024 is inmiddels bekend en ligt op 2,6%. Dit betekent dat er geen aanvullende compensatie nodig is. In de cao staat de volgende tekst:
Indien de door het CBS vastgestelde ‘Jaarmutatie afgeleide consumentenprijsindex’ in oktober 2024 meer is dan 3% dan volgt per 1 januari 2025 een loonsverhoging ter hoogte van het verschil met een maximum van 2%.
Instroom en doorstroom
KLM heeft ons een update gegeven over de in- en doorstroom voor het komende jaar. Goed nieuws: er zijn inmiddels twee extra pursercursussen goedgekeurd.
Hoewel we op dit moment ruim in de bezetting zitten en er sprake is van minderwerk, verwacht KLM in de loop van het jaar een groei van de werkgelegenheid. Om hierop voorbereid te zijn, is begin november de vacature voor cabin attendants opnieuw geopend. Gelukkig is er opnieuw veel interesse.
Cao 2025: op naar de onderhandelingen
In december vindt er geen cabineoverleg plaats. Dit heeft alles te maken met de start van de cao-onderhandelingen, die halverwege de maand van start gaan.
De afgelopen weken hebben jullie kunnen stemmen over onze cao-inzet. We zijn blij met de waardevolle feedback die we hebben ontvangen en nemen jullie input mee in onze voorbereidingen.
Volgende week maken we de uitslag bekend. Houd ons in de gaten voor de laatste updates!