Skip to main content

CAO-seizoen van start en ledenraadpleging CAO-inzet

De afgelopen twee dagen zijn vakbonden uit alle domeinen tijdens een strategiesessie in gesprek geweest met de directie en het MT over de huidige situatie van KLM. Wat naar voren kwam, is dat ons bedrijf opnieuw voor flinke uitdagingen staat. Ook FNV Cabine heeft tijdens deze sessie haar visie gedeeld. Deze strategiesessies vormden de informele start van het CAO-seizoen. In deze nieuwsbrief delen we ook onze inzet voor de nieuwe CAO, waar jullie via de link onderaan deze nieuwsbrief je stem over kunnen uitbrengen.

Strategiesessies en Back on Track
Vorige week zijn de kwartaalcijfers gepresenteerd. Ondanks de hoge omzetten en volle vliegtuigen zijn de cijfers toch zorgwekkend. KLM maakt structureel te hoge kosten om winst te realiseren en noodzakelijke investeringen te kunnen doen. Een deel van deze kosten komt door externe factoren, zoals politieke onrust wereldwijd en de verhoogde luchthavengelden op Schiphol. Maar ook gestegen personeelskosten spelen een grote rol.

Er zijn twee dingen die KLM nu moet gaan doen: meer inkomsten genereren en kosten besparen. Aan de inkomstenkant ligt de prioriteit bij het optimaal benutten van de ICA-capaciteit. Bij cabine helpen de extra stoelen op de nieuwe vloot mee, en wordt er gekeken naar aanpassingen van het product aan boord. Om de kosten te beheersen, heeft KLM het Back on Track-programma opgezet. Onder deze paraplu worden maatregelen genomen om KLM een gezonde toekomst te geven.

De directie heeft benadrukt dat we gelukkig nog op tijd zijn om in te grijpen, maar dat we het samen moeten doen. Op veel gebieden zijn investeringen dringend nodig, maar de beschikbare ruimte is beperkt, en de prioriteit ligt bij de nieuwe vloot. Het MT heeft meer inzicht gegeven in de keuzes en dilemma’s. Een rode draad door het hele bedrijf is dat het terugdringen van ziekteverzuim de productiviteit flink kan verhogen (en daarmee de kosten kan verlagen). Dit geldt ook in grote mate voor de cabine. Wij hebben enkele voorstellen die de situatie zouden kunnen verbeteren en waar we elkaar aan de CAO-tafel over moeten vinden.

Visie FNV Cabine
FNV Cabine gelooft dat de kwaliteit van ons werk de sleutel is tot ons gezamenlijke succes. KLM onderscheidt zich van andere maatschappijen door de kwaliteit die we onze klanten bieden, en van andere werkgevers door de kwaliteit die het aan ons, het personeel, biedt.

Die visie lijkt gedeeld te worden door de directie en het MT; ook zij benadrukken de “mensen van wereldklasse” binnen het bedrijf. Daarom geloven wij dat er aan de CAO-tafel win-winsituaties kunnen ontstaan.

CAO-inzet
De huidige CAO’s verlopen in februari 2025. Halverwege december starten de onderhandelingen voor het cabinepersoneel. Met de hulp van betrokken leden hebben we de afgelopen periode hard gewerkt aan een gebalanceerde lijst met voorstellen die zowel het cabinepersoneel als het bedrijf verder kunnen helpen.

Dit keer hebben we een aantal CAO-informatiesessies georganiseerd om iedereen de kans te geven ideeën te delen en om samen voorstellen verder uit te werken. Ook op de helpdesk zijn diverse voorstellen binnengekomen die we hebben getoetst op haalbaarheid, draagvlak en impact. We willen iedereen bedanken die tijdens dit voortraject een bijdrage heeft geleverd.

Nu mogen alle leden hun mening geven over de inzet. Via de link hieronder kan tot 27 november gestemd worden. We hopen op jullie steun te mogen rekenen. 

CAO-INZET FNV CABINE   Breng hier je stem uit