Skip to main content

Vervoersbeleid live per 1 november

Het is bijna 1 november en dat betekent dat het nieuwe vervoersbeleid bijna ingaat. KLM heeft hier veel informatie over gedeeld en voor vragen over de uitvoering verwijzen wij naar KLM. In de nieuwsbrief over het cabineoverleg van oktober deelden we al dat er nog twee knelpunten zijn wat FNV Cabine betreft. In deze nieuwsbrief lichten we beide onderwerpen nog een keer toe.

Vervoersbeleid
In de huidige cao zijn afspraken gemaakt over de introductie van een duurzaam vervoersbeleid. Vanaf 1 november is het mogelijk om te reizen met het openbaar vervoer van en naar Schiphol via een NS-businesscard. Dit is kostenloos binnen heel Nederland. Collega’s die niet reizen met het openbaar vervoer krijgen tot 50 km een vergoeding per kilometer. Kom je met een electrische auto, dan krijg je een hogere kilometervergoeding. Doe je dit niet, dan blijft de kilometervergoeding gelijk aan de huidige regeling. Alle reizen moeten geregistreerd worden in een app, die volgens KLM gebruiksvriendelijk in te richten is met favorieten. Wij hebben de app nog niet kunnen testen.

Extra functie in de app
Voor sommige collega's die nu al met het openbaar vervoer reizen, kan de huidige kilometervergoeding hoger uitvallen dan de kosten die zij maken met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld omdat ze gebruik maken van een busabonnement of een NS voordeelurenkaart. KLM ziet dit knelpunt en heeft voorgesteld om in de nieuwe app een functie toe te voegen. Deze functie houdt in dat je met het openbaar vervoer reist zonder gebruik te maken van de NS-businesscard en de huidige kilometervergoeding blijft ontvangen. KLM wil deze optie (nog) niet bieden aan collega’s die vanaf november van dit jaar in dienst komen. Dit vinden wij als FNV Cabine onacceptabel; nieuwe medewerkers verdienen dezelfde mogelijkheden als de huidige collega’s, wij willen geen onderscheid maken op basis van datum in dienst.

Intercity direct
Op een aantal trajecten, zoals vanaf Breda of Rotterdam, is het mogelijk om te reizen met de Intercity direct. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. In de cao-afspraak staat dat alle reizen in Nederland op basis van tweede klasse worden vergoed. KLM is van mening dat de toeslag voor de Intercity direct buiten de afgesproken vervoersregeling valt. FNV Cabine heeft het standpunt ingenomen dat ook de Intercity direct toeslag door KLM betaald zou moeten worden, zodat de collega’s kosteloos van deze snellere verbinding gebruik kunnen maken.

Vervolg
Over beide knelpunten bestaat een verschil van inzicht met KLM. Helaas is het niet gelukt om voor de invoering van het vervoersbeleid aanvullende afspraken te maken. Het nieuwe vervoersbeleid zal per 1 november geïntroduceerd worden, voorlopig zonder de bovengenoemde extra functie en vergoeding voor de Intercity direct toeslag. De discussie om deze knelpunten op te lossen loopt ondertussen door.

Redactie FNV Cabine

Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl

Democratisch, vernieuwend en eerlijk!