Skip to main content

Cabineoverleg 25 juli

Afgelopen donderdag (25 juli) hebben we op het KLM-hoofdkantoor ons maandelijks cabineoverleg gevoerd. In deze nieuwsbrief praten we jullie graag bij over onder andere de rustgelegenheid aan boord van de A350, de basiscursustoelage en de planningsstand. Ook hebben wij een aantal oplossingen voorgedragen om te komen tot een oplossing met betrekking tot de afmeldtijd. 

Afmeldperiode
Er is al lange tijd discussie over de lengte van onze afmeldperiode. Uit gezamenlijk onderzoek is gebleken dat een half uur momenteel op ICA niet toereikend is. Voor FNV Cabine is gratis werken natuurlijk onaanvaardbaar, maar gelukkig is KLM hier ook niet op uit. De meest voor de hand liggende oplossing is helaas geen goede. Het simpelweg verlengen van de afmeldtijd zal maar op enkele bestemmingen meer reisverlof opleveren, echter de gevolgen in de rest van de organisatie zijn enorm. 

Hierdoor zijn we op zoek gegaan naar een beter alternatief. In de afgelopen periode heeft FNV Cabine constructieve gesprekken gevoerd met KLM om een oplossing te vinden. KLM en FNV lijken nu een goed alternatief gevonden te hebben dat voor iedereen beter uitpakt. Zodra alle partijen akkoord zijn kunnen we de details uitgebreid toelichten. 

Betaling basiscursus toelage
Wij krijgen regelmatig vragen over het moment van uitbetaling van de basiscursus toelage. Op ons verzoek heeft KLM dat toegelicht. Afhankelijk van het moment van de wing uitreiking krijgt de cursist een voorschot of een volledige vergoeding. Bij doorstroom vanuit KLC zal de cursist twee salarisstroken ontvangen over dezelfde maand. Eén afrekening vanuit KLC en de andere voor het resterende gedeelte bij KLM. Mocht de opleiding om welke reden dan ook niet worden afgerond zal de basiscursus vergoeding naar rato worden uitgekeerd.

Indeling A350
Zoals in eerdere nieuwsbrieven al te lezen was onderzoekt KLM nog steeds de mogelijkheden om de cockpitrustgelegenheid aan boord van de A350 te veranderen. Er liggen nog steeds meerdere opties op tafel, KLM zal voor het einde van de maand juli een knoop door moeten hakken. FNV Cabine blijft dit nauwgezet volgen en wij hebben nogmaals aangegeven dat een gezonde werkplek wat ons betreft niet ter discussie mag staan. 

Planningstand
Het winterschema is afgelopen week gefinaliseerd en de verwachte groei lijkt werkelijkheid te gaan worden. De groei is terug te zien in het aantal nieuw geaccordeerde opleidingsklassen. Voor dit jaar zijn er nog eens drie extra extern geworven klassen goedgekeurd, daarmee komt het totaal aantal nieuwe collega’s dit jaar op 375. Ook is er een nieuwe purser cursus goedgekeurd. Hierdoor komt het totaal aantal nieuwe pursers voor dit jaar op 96. Op dit moment zijn er nog geen extra nieuwe opleidingsklassen voor KLC, ACC, WBC specialisten en SP’s.

Travelbuddy
Bijna anderhalf jaar geleden introduceerde KLM de travelbuddy. Toentertijd bleek het voor de travelbuddy nog niet mogelijk om te reizen met andere maatschappijen, dit zou op een later moment mogelijk gemaakt worden.  Op dit moment is het helaas nog steeds niet mogelijk, wij hebben KLM daarom gevraagd naar de ontwikkelingen op dit onderwerp. KLM gaat uitzoeken wat de status is en zal zo snel mogelijk bij ons terug komen met een antwoord. 

Actualisatie cao ‘23 - ‘25
Het laatste cao-boekje stamt uit de periode 2016-2019. De afgelopen periode zijn we bezig geweest met het verwerken van alle afspraken die sindsdien zijn gemaakt.Gezien de vele protocollen en cao’s van de afgelopen jaren was dit echt een enorme klus. We zijn blij, trots en opgelucht dat binnenkort, voor het eerst in vijf jaar, een up-to-date cao-boekje te vinden zal zijn op MyKLM. Dit hebben we uiteraard gevierd met taart.