Resultaten KLM op hetzelfde hoge niveau als in 2016
Op donderdag 1 augustus heeft de KLM directie de vakbonden een toelichting gegeven op de financiële cijfers. Het operationeel resultaat van KLM over het eerste halfjaar van 2019 is 202 miljoen euro. Deze cijfers zijn op hetzelfde niveau als in het jaar 2016. Het resultaat over de eerste zes maanden was toen 207 miljoen euro. De directie noemde dat destijds een ‘zeer goed’ resultaat.
Resultaten in de juiste context plaatsen
Hoewel KLM in de berichtgeving de resultaten negatief presenteert, staat KLM er na analyse van FNV Cabine goed en financieel gezond voor. In de periode 2009 tot en met 2015 was er in het eerste halfjaar sprake van een verlies. Deze rode cijfers varieerden van - 34 tot - 344 miljoen euro. In 2016 werd er een mooie winst behaald op hetzelfde niveau als nu. In de topjaren 2017 en 2018 waren de halfjaarcijfers hoger, respectievelijk 379 en 388 miljoen euro. De huidige resultaten zijn weliswaar lager dan in de twee jaren hiervoor, maar zijn nog steeds goed te noemen. In de juiste context; dit zijn de resultaten van de afgelopen 10 jaar:
Veel investeren, maar niet in werknemers
De directie is erg positief over de gezonde verhouding tussen de schulden en de cashflow van KLM. Ook het afbouwen van de schuld gaat helemaal volgens verwachting. Uit het feit dat het aandeel Air France-KLM sinds het bekendmaken van de halfjaarcijfers omhoog is geschoten, blijkt dat ook de financiële markten de toekomst van KLM positief inzien. Tevens blijven de investeringen dit jaar op het door de directie gewenste hoge niveau van 1,3 miljard. Dit hoge investeringsniveau lijkt niet op te gaan voor het investeren in werknemers. De directie maakte duidelijk dat er in haar ogen op de kosten moet worden gelet en dat één derde van de totale kosten bestaat uit loonkosten.
Hint naar cao-resultaat
De boodschap die de directie tijdens de presentatie bracht was dezelfde als die tijdens de cao-onderhandelingen; “we moeten op de centen letten”. Het loonbod van KLM aan de cao-tafel van maximaal 1,7% per jaar, doet echter geen enkel recht aan de grote geleverde offers en aan de inzet van het cabinepersoneel in de afgelopen jaren. Door de verwachte prijsstijging dit jaar van 2,6%, is het loonbod feitelijk een achteruitgang in koopkracht. En dan hebben we het nog niets eens over de verhouding tussen de structurele loonsverhogingen en de prijsstijgingen van de afgelopen jaren. KLM viert dit jaar in financiële gezondheid haar 100-jarig jubileum, het is tijd om te investeren in het cabinepersoneel dat dit mede mogelijk heeft gemaakt!
Nog geen lid van FNV Cabine, maar wil je ook invloed? Meld je dan aan voor het introductielidmaatschap via www.fnvcabine.nl
DEMOCRATISCH, VERNIEUWEND EN EERLIJK!