Zaterdag 21 november werd er op vier plaatsen in Nederland actie gevoerd tegen de verhoging van de AOW leeftijd. Vanzelfsprekend was FNV Bondgenoten/Cabin Pressure goed vertegenwoordigd op de Coolsingel in Rotterdam. Collega en vakbondskaderlid Rik Butje besteeg het podium en hield een pleidooi voor de erkenning van ons beroep in de categorie “zware beroepen". Dagblad Trouw sprak voorafgaand aan de acties met ons bestuurslid Annetje Koreman en publiceerde het volgende artikel.
"Het KLM-personeel vertrekt zaterdagochtend met een volle bus vanaf Schiphol naar de demonstratie in Rotterdam. Hun blauwe uniformen mogen ze helaas niet aan, zegt stewardess Annetje Koreman. Het cabinepersoneel van KLM kent nu een pensioenleeftijd van 60 jaar, en verwacht niet direct door te moeten werken tot 67.
"Daar zit ook KLM helemaal niet op te wachten", denkt Koreman. Toch vertrekken de werknemers naar de demonstraties. Er is de afgelopen jaren al te vaak aan hun pensioen gemorreld. Toen Koreman op haar 23-ste als stewardess begon, mocht ze eruit met vijftig en kon ze nog op haar vijfenveertigste met de vut. Nooit eerder demonstreerde zij tegen de verhoging van haar pensioenleeftijd. Maar wat haar nu vooral stoort is dat een vliegend beroep door het kabinet niet als zwaar wordt aangemerkt. "Terwijl wij van een ijskoud Tokio naar een heet San Francisco vliegen, van de ene naar de andere tijdzone, in een ongezonde ruimte met veel druk. Dat is steeds een aanslag op je ritme, op je eetlust. Wij willen wel gezond ons pensioen kunnen halen."
De bus naar Rotterdam zal vooral gevuld zijn met ouder personeel, denkt Koreman. Het jongere cabinepersoneel trekt zich weinig aan van de AOW. "De ouderen worden niet allemaal getroffen door de maatregel, maar we doen het niet alleen voor onszelf." Koreman gaat ook om haar ongenoegen over de PvdA te uiten: "Ik baal van partijen die iets beloven en niet doen omdat ze in een kabinet zitten. Ik ga vooral naar Rotterdam uit protest tegen dit kabinet. Al hadden werkgevers zich ook wel wat meer mogen inspannen."
Redactie Cabin Pressure